Sunday, July 10, 2011

Normalkah bayi kurang buang air besar?

Alisha 2 ++ mths

Untuk anak ketiga ni, aku berazam nk fully bf. Sebelum ni untuk anak aku yg lain aku campurkan dgn susu formula. Hari ni dah 4 hari Alisha tak membuang air besar, risau jugak,sbb selalunya kalau minum fm baby mesti kerap membuang . So aku pun mengoogles plus tanya kengkawan aku yg fully bf. Sememangnya kalau baby full bf , memang jarang buang air besar ada yg 6,7 hari sekali baru berak.Sebabnya susu ibu diserap sepenuhnya oleh usus dan tiada bahan buangan untuk dikumuh. Just untuk info benda2 ni kena ambil tau jugaklah , kot2 baby kita ada masalah atau tak..

1. masa baby buang air kecil, apa warnanya - kalau dia sering buang air kecil dan tak warna oren/kuning sgt..just pale yellow - dia tak dehydrate mean baby ok

2- kalau buang air besar 5/6 hari sekali - najisnya warna apa , keras atau lembik atau cair sgt - bayi yg minum susu badan penuh warna dia mcm kunyit/mustard dan lembut berbintil tapi tak cair . kalau keras / mcm tahi kambing mungkin sembelit or kalau warna hijau/brown/hitam ada tanda infection.

and then kalau baby tu tak meragam so kira ok la, tapi kalau time dia nak membuang tu , meragam ker maksudnya mayb ada something wrong.. bawak la jumpa tuan doktor...

So jawapan kepada topik ini normal kalau baby fully bf but x normal kalau baby minum susu formula..


No comments:

Post a Comment